perjantai 19. joulukuuta 2014

Liikuntaharrastukset osa 1: Geokätköily ja muu luonnossa liikkuminen

Kun inspiraatiota olisi kirjoittaa, niin ei oikein ole mitään kuulumisia, samaa edelleen. Tänään olen tosin onnistunut välttämään herkukuttelua.

Päätin siis kertoa mun lemppari(liikunta)harrastuksista tämä on osa 1.

Keväältä arkihaastetta: Koirat, kummalliset ristit kätköpaikalla ja löydetty purkki

Olen aina liikkunut paljon metsässä ja harrastin monta vuotta partiota. Kaipasin kuitenkin vaihtelua normaaleihin koiralenkkeihin, joten aloitin geokätköilyn huhtikuussa 2013. Työkaverini oli puhunut jo pitkään, että hän harrastaa tälläistä ja se vie mukanaan. Kävin etsimässä ensimmäiset purkkini lähiharjulta koiralenkkien yhteydessä, ensimmäistä purkkia en ikinä löytänyt ja sittemmin se on mennyt jo arkistoon. Toinen purkki löytyi. Tosin sitäkin sai ihmetellä pitkään, kun kuvittelin etsiväni pakastepurkkia kiven alta. Se oli kuitenkin sähkörasia sähkötolpassa. Olin koukussa jo ekasta löydöstä lähtien. Lähipäivinä hain sitten purkkeja lähistöltä. Niitä on yllättävän paljon ! Kun mainitsin työkaverilleni, että olen muutaman purkin hakenut, niin hänhän innostui kauheasti ja kuljetti mua purkilta toiselle.

Omituinen rakennelma Tampereen Kaukajärvellä


Lenkillä purkkien perässä Hervantajärvellä

Kätkötoteutukset vaihtelevat laajasti. Ehkä hienoin löytämäni "purkki" on aivan aidon sähkökaapin näköiseksi rakennettu kaappi, jossa oli avain pienemmässä rasiassa kaapin kyljessä. Muitakin uskomattoman hienoja toteutuksia on tullut vastaan, mutta mulle tässä harrastuksessa on tärkeintä luonnossa liikkuminen. Olen purkkien perässä mennessäni löytänyt hienoja maisemia, upeita lenkkipaikkoja ja niin, niitä peruspakasterasioita kiven alla normaalissa metsämaastossa. Kaikki löydöt ovat minulle yhtä tärkeitä, vaikka ne eivät mitään erityistä esittelisikään. Myös päivävaellusten ja matkakohdeiden hienot paikat on lähes poikkeuksetta kätkötetty. Moniin paikkoihin ei tulisi edes eksyttyä ilman geokätköjä.


Kätkötoteuksia Googlesta

Miten tämä liittyy projektiini? No jossain kohtaa aloin miettimään, että minkä takia ajan kaupungissa purkilta toiselle ja yritän saada mahdollisimman paljon löytöjä. Kotinurkilla on kuitenkin aivan lähistöllä paljon purkkeja, joille voi kävellä normaalin koiralenkin yhteydessä iltaisin. Kävelylenkkien määrä ja pituus kasvoi huomattavasti, kun ymmärsin tämän. Joskus voi ihminen olla hieman yksinkertainen. Kun ohitin lenkillä aikaisimmin hakemiani kätköjä, nin mietin, että miksi tännekin piti tulla autolla? Nyt olen saanut aika hyvin harvennettua alle kymmenen kilsan lenkkien säteellä purkit, mutta muutamia vielä odottaa hakemista.

Tein keväällä kätköreissun Helsinkiin, tämä on Vanhankaupungin lahdelta

Toinen reissu Helsinkiin: Uutelan Kappelikivi

Kohta on 700 löytöä täynnä ja edelleen purkkeja odottaa hakemista. Ehdottoman hauska harrastus, kannattaa kokeilla ! Saa kysyä neuvoja, jos haluaa aloittaa tämän nykyaikaisen aarteenetsinnän.

Etsipä täältä sitten sitä purkkia... Takatalvi yllätti Lahden Lapakistolla

Kuvia olisi riittänyt vaikka muille jakaa, mutta päätin poimia nää Instagramista, muuten olisitte hukkuneet kuvatulvaan. :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti